Dienstag, 2. November 2010

Beiträge zur anhaltischen Mundart - Teil 3


Ein paar Gedichte von unserem Blogleser Marcel Michaelis, die kennen Sie ja schon, siehe den 2. Teil der Beiträge zur anhaltischen Mundart. Nun möchte ich Ihnen aber auch noch eine Kurzgeschichte von M.M. nicht vorenthalten, die er für die Leser des Blogs geschrieben hat. Ja, so war sie die Zeit damals in Dessau! Der Eintritt in die Freibäder war sehr billig und wer ein wenig fleißig war, der konnte sich durch Beerenpflücken einen schönen Batzen Geld hinzu verdienen. Auch Schüler nutzten die Annahmestellen für Obst und Gemüse, und was das beste war, man bekam mehr Geld für sein Obst oder Gemüse als es nachher im Laden verkauft wurde. Dies machte man staatlicherseits um die Kleingärtner zu animieren einen Teil ihrer Ernte in den Handel zu geben. Ich kann mich noch gut daran erinnern, daß auch wir zuhause Äpfel, Birnen und Aprikosen bei diesen Annahmestellen verkauften und gutes Geld bekamen. Besonders unsere Aprikosen waren gefragt und man bekam für diese seltenen Früchte mehr als das doppelte an Geld als Erzeuger, als dann die Kunden bezahlen mußten. Alles vorbei – heute vergammelt das überschüssige Obst und Gemüse der Kleingärtner, keine einziger Supermarkt kauft einem etwas ab, die verkaufen lieber Exportware - Äpfel aus dem italienischen Südtirol, Birnen aus Südamerika und Aprikosen aus Marokko. Und all die Ware schmeckt nicht mal. Wenn ich noch an unsere herrlichen Aprikosen denke, dann läuft mir noch heute das Wasser im Munde zusammen, so lecker waren diese, kein Vergleich zu den faden Aprikosen die man heutzutage zu kaufen bekommt. Daß dieses jetzige Wirtschaften der pure Wahnsinn ist, mit den langen die Umwelt schädigenden Transportwegen und dem Nichtnutzen der einheimischen Ressourcen und all der Verschwendung durch Wegschmeißen von nicht verkaufter Ware, dies liegt auf der Hand.

Na dann viel Spaß beim Lesen anhaltischer Mundart. Da der Autor ein Dessauer Sonnenkopp ist, wenn auch jetzt in der Fremde wohnend, habe ich noch das Wahrzeichen dieser aussterbenden Spezies (es gibt kaum noch echte Dessauer Sonnenköppe) eingescannt, eben einen lustigen Sonnenkopp, passend zur sommerlichen Kurzgeschichte.

Marcel Michaelis

In de Bromberrn

Es warn ma widder de jroßn Sommerferjen jewesn un de Sonne meente es richtich jut mit uns. Schon frieh um zehne wars an de fimzwanzich Jrad heeß. Bloß jut das mors nich allzuweit bis nahs Freibad, na de Schtillinge haddn. Da es awwer ooch zu sozjalistischen Zeiten nischt umsonst jejähm hat, mußte mich meine Muttor bahle jedn Tach zwee Mark mitjähm. For fuffzich Fennje hammse mich `n janzn Tach lank in de ahle jrünjelbe Briehe bahn lassn un forn Rest hawwich dann jerade so noch n` Wirschtchn mit ne Beeme un Mostrich un een Becher mit rote Fassbrause jekriecht. Doch nich alle Eltern hamm ihrte Kinner zus bahn na de Schtillinge jeschickt. Die musstn sich mits Rad bis na de Adrija oders na`s Waldbad een abschtrampeln. Doch mor warn ne abjebriehte Sorte Jungens un uns haddes niche jeschteert, wenn se zus Freibad Rudi Arndt "Schtinkerlinge" jesacht hamm. Wer een Paar ma, wenn ooch unfreiwillich in de Mulde dor achtzjer Jahre een Schaumbad dor Marke: Bitterfeld H zwei O Ko jenomm`n hadde, den konnte ooch in de Zukunft un im alljemeenen nichema s`dreckichste Wasser mehr was anhamm. Weils nuh awwer schon de dritte Woche hinnernanner so scheenes Wetter war, wurres Jeld forn Intritt ins Freibad un for de Schpesn bei meine Mutter janz scheene knapp. Un se meente, ich sollte doch ma een Paar Tare Heeme bleim`n. Das wollte mich awwer jarnich jefalln, bei die Affenhitze. Un so hawwich simmeliert un mich n` Kopp jemacht, wie ich zu Jeld kommen kann. Un da kam mir dor Umschtand zujute das` ses zu de damalije Zeit een staatlichn Ankoof for Owest und Jemiese jejähm hat. Den jabs kwasi in jede Koofhalle un Jemieselahn. Da konntn de Leite ihr iwwerschissijes Owest un Jemiese aus ihrte Järtn hinbringn un kriechtn dafor dreima so ville Jeld, als wie`ses hinnerher widdor in de Jeschäfte vorkooft hamm. Dor Ankoof wurre nähmich subwensjoniert, um dor sozjalistischn Vitaminvorsorjunk n` bischen mehr Jeschmack, als nur na Appel un Cubappelsine zu jähm. Da ich un ooch nich meine Eltern, keen Jahrtn nuh ma nich haddn, hattich een jroßes Problem. Doch da ich schon seit eh un jeh ne Brille uff dor Nase trare, hawwich schon dunnemals, alleweile un manijes ma mehr jesehn als annere. So wußte ich das jlei hinnern Schlachthof etlije Bische mit de scheensten Bromberrn von janz Dessau schtandn. So hawwich mich mit sonne ahle Milchkanne un`nen jroßn Wassereemor bewaffnet. Un das mich nich de Bromberrbische bei lewendjn Leiwe uffschpießn, hawwich mich noch de dicke Wattejacke von meine Mutter anjezoren. So bin ich injemumelt wie een siebirischer Waldarweeter innen tieftsten Winter, bei die Affenhitze na de Bromberrn jeloofn. Un dor Schweeß lief mit, obwohl ich miche noch nich eema jebickt hadde. Schnell war de zweete Kanne volljeflickt, de Erschte hawwich mich jlei vor Ort invorleiwet, weil ich vons ville Schwitzn, sonn jroßn Dorscht jekricht hawwe. So lanksam awwer sicher wurre dor Eemor voll, awwer ähm noch nich janz. Un wie`s beis Brombeerflicken nu ma so is, an de Jreeßtn un an de scheensten Friechte kommt mor eemfach nich ran. Mit de olle Wattejacke blieb ich wo anne hunnert ma in das Jewusel vons Jeschtrippe hängn. Um doch noch an de Prachtexemplare zu jelang, wurre ich janz mutich un zoch de Jacke aus. Dor Ehrjeiz den Eemor noch randvoll zu packen, packte mich un mit een Wupptich schtarzte ich iwwor sonne blöde Wurzel. Wo iche nu jelannet war, das könnse sich ja wo denken. Mittn mank de Bromberrn. Im erschtn Moment hawwich mich so jefillt wie sonn Ijel, der sich seinen Pelz falschrum anjetreckt hadde. S´ zweete Jefiehl war schon een bessres jewesn, un ließ den Schmarz bahle widder vorjessen, da jenau iwwer mich de Jreeßten un scheensten Friechte von `nen janzn Busch hingen. Ich rapelte mich also wedder hohk un sammelte mit schmarzverzehrten Jesichte un zorstochnen Händn, de letztn Bromberrn in meinen Eemor. Bloß jut das der miche nich dabei umjefalln is, sonst hädde ich warklich noch Schei... jebrüllt. So bin ich dann mit de wertvolle Vitamine, na de nächste Ankoofschtelle jeloofn. Un hawwe for de janze Sammeleie 80 Mark jekricht. Nämbei häddn se mich bahle noch mit uff de Ware jeschtellt, weil ich na`s schtundnlange sammeln, ums Jesichte rum de Farwe von de Bromberrn anjenomm`n hawwe. Das ich mich volle vier Schtundn hinnorher waschen mußte, war miche awwer de Sache wert jewesn, denn de Ferjen warn jerettet. Unn was sacht uns die Moral von der Jeschichte. Kleene Bromberrn schmecken jut, doch de Jreeßtn un de Siessestn, die tun am meestn weh!

Keine Kommentare: